NOWA WYSOKOŚĆ STAWKI OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI OD 1 STYCZNIA 2025 r. oraz informacje o Gminnym Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych
Na podstawie uchwały nr VIII/69/24 Rady Miejskiej w Nowej Słupi z dnia 28 listopada 2024 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, naliczana jest opłaty za gospodarowanie odpadami komunalni.
Wyżej wymieniona uchwała określa metodę ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, tj.:
- w wysokości 17,50 zł miesięcznie od mieszkańca, w przypadku zbierania i oddawania odpadów w sposób selektywny, oraz niekorzystania z przydomowego kompostownika
- w wysokości 16,30 zł miesięcznie od mieszkańca, w przypadku zbierania i oddawania odpadów w sposób selektywny, dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, przy zwolnieniu 1,20 zł miesięcznie od mieszkańca.
W przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym Burmistrza Miasta i Gminy Nowa Słupia oraz właściciela nieruchomości. W takim przypadku burmistrz określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość stawki opłaty podwyższonej, tj.:
- w wysokości 35,00 zł miesięcznie od mieszkańca w przypadku zbierania i oddawania odpadów w sposób nieselektywny.
Wskazane wyżej wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązują od 1 stycznia 2025 r.
W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
W związku z powyższym wszyscy właściciele nieruchomości, którzy złożyli deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi otrzymają imienne zawiadomienie o nowej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
Terminy płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) za I kwartał roku – styczeń, luty, marzec do 15 marca każdego roku,
2) za II kwartał roku – kwiecień, maj, czerwiec do 15 maja każdego roku,
3) za III kwartał roku – lipiec, sierpień, wrzesień do 15 września każdego roku,
4) za IV kwartał roku – październik, listopad, grudzień do 15 listopada każdego roku.
Wpłat za odbiór odpadów można dokonywać:
na rachunek Urzędu Miasta i Gminy w Nowej Słupi:
- 38 8507 0004 2007 7006 0381 0068 Bank Spółdzielczy o/Nowa Słupia;
- w kasie Urzędu Miasta i Gminy Nowa Słupia (Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Rudkach - Rudki, ul. Stanisława Staszica 8) w godzinach pracy kasy;
- u inkasentów opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – Sołtysi danego sołectwa.
Ponadto informujemy o ograniczeniu ilości odpadów przyjmowanych przez Gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych od właścicieli nieruchomości, tj.:
1) zużyte opony, wyłącznie z rowerów, wózków, motorowerów i motocykli oraz pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – maksymalnie 4 sztuki na osobę w ciągu roku, zgodnie z ilością osób zamieszkałych wskazaną przez właściciela nieruchomości w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
2) odpady wielkogabarytowe do 200 kg rocznie (w roku kalendarzowym) na gospodarstwo domowe,
3) odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych do 500 kg rocznie (w roku kalendarzowym) na gospodarstwo domowe.
Od 1 stycznia 2025 r. Gminny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych będzie przyjmował odpady komunalne w postaci: odzieży i tekstyliów.