Sołectwo Serwis i Rudki z wyróżnieniem
24 kwietnia 2025 r. w Urzędzie Wojewódzkim w Kielcach rozstrzygnięto konkurs „Fundusz Sołecki – najlepsza inicjatywa”, który po raz pierwszy odbył się w regionie świętokrzyskim. Konkurs skierowany był do wszystkich sołectw, które w latach 2010-2024 realizowały projekty finansowane ze środków funduszu sołeckiego lub w których fundusz ten stanowił wkład własny. To wspólne przedsięwzięcie wojewody i Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów, a jego głównym celem była aktywizacja i integracja mieszkańców wsi. Wśród wyróżnionych przedsięwzięć znalazła się inicjatywa sołectw Rudek i Serwisa, które wspólnie w roku 2021 r. wykonały zadanie pn: „Wykonanie projektu skateparku na terenie sołectwa Rudki”.
Wyróżnienie z rąk Wojewody Świętokrzyskiego Józefa Bryka odebrali Andrzej Gąsior Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Słupia, Grzegorz Marczewski Sołtys Sołectwa Rudki oraz Katarzyna Tokarska Sołtys Sołectwa Serwis.
Wyróżniona inicjatywa polegała na wykonanie projektu skateparku, o budowę którego z petycją w 2020 roku zgłosili się do sołtysa Rudek uczniowie Szkoły Podstawowej w Rudkach. Zainteresowali swoją petycją Młodzieżową Radę Miejską oraz Radę Miejską w Nowej Słupi. Uczestniczyli w zebraniu wiejskim przekonując dorosłych mieszkańców o potrzebie inwestowania w zadania zgłaszane przez młodzież. Ich determinacja sprawiła, że sołectwo Rudki zabezpieczyło w swoim budżecie środki na opracowanie projektu budowy skateparku w kwocie 5.191,90 zł. Do inicjatywy przyłączyło się Sołectwo Serwis zabezpieczając środki na ten cel w wysokości 4.000,00 zł. Sołectwa Rudki i Serwis na podstawie art. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim zrealizowały to przedsięwzięcie. W 2021 roku za kwotę 9.191,90 zł powstał projekt skateparku. Zgodnie z kosztorysem wyceniono przedsięwzięcie na kwotę 208.485,00 zł. Wartość realizacji projektu przekraczała możliwości finansowe zarówno sołectwa jak i gminy. Dzięki staraniom Sołtysa i Rady Sołeckiej udało się znaleźć organizację pozarządową, która aplikowała o dofinasowanie zewnętrze. OSP Włochy pozyskało ponad 146.000,00 zł na ten cel. Gmina przekazała na potrzeby OSP bezpłatnie wykonany projekt budowy skateparku oraz użyczyła nieruchomość na której zlokalizowany jest skatepark. Mieszkańcy na zebraniu wiejskim we wrześniu 2023 r. jednogłośnie przekazali kwotę 60.000,00 zł na dotację dla OSP Włochy z przeznaczeniem na „Budowę skateparku” w msc. Rudki”.
Przedsięwzięcie pod nazwą „Wykonanie projektu skateparku na terenie sołectwa Rudki” pokazuje nam, że wszystko zaczyna się od pomysłu i projektu oraz dobrych ludzi wokół.
Wykonany w 2021 roku projekt w ramach funduszu sołeckiego zaowocował wspólną pracą sołtysa Rudek oraz sołtysa Serwisa, Urzędu Miasta i Gminy w Nowej Słupi, OSP Włochy oraz mieszkańców.
https://www.kielce.uw.gov.pl/pl/biuro-prasowe/aktualnosci/29997,Cenne-inicjatywy-nagrodzone.html